İdrar Kaçırma

İdrar Kaçırma Tipleri Ve Tedavileri

İnkontinans, sosyal veya hijyenik probleme yol açan, istemsiz idrar kaçırmadır. Hayat kalitesini düşüren, hastaların üzerinde sosyal ve cinsel işlev bozukluğu yaratan halk sağlığı sorunudur. Kadınlarda oldukça yaygındır.

Stres inkontinans

Fiziksel efor, hapşırma ve öksürük gibi istemsiz durumlarda kontrolsüz bir şekilde idrar kaçırma olur. Özellikle normal doğum sonrası kadınlarda anterior vajinal duvar desteğin kaybolmasına ve pelvik taban kaslarında zayıflamaya bağlı oluşur. Tedavide hastalığın şiddetine göre pelvik taban rehabilitasyonu egzersizleri, medikal tedaviler, lazer uygulamaları ve cerrahi ameliyatlar yapılabilir.

Sıkışma-Urge inkontinans

Ani idrar yapma isteği ile tuvalete yetişemeden idrar kaçırma durumudur. Toplumda sık görülür ve yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler.  Tedavide yaşam tarzı değişiklikleri, pelvik taban rehabilitasyonu egzersizleri, medikal tedaviler, mesane içine botox uygulaması yapılabilir.

Devamlı inkontinans

Sürekli aralıksız idrar kaçırması olan hastalar genellikle bezli olurlar. Çoğunlukla üriner fistüllerde görülür. Geçmiş cerrahi işlemler, travmatik doğum, radyoterapi gibi öyküleri olur. Tedavisi cerrahidir.

Mikst inkontinans

Stres ve Sıkışma tipi idrar kaçırmanın beraber görüldüğü idrar kaçırma tipidir.

Taşma inkontinans

Mesanenin etkin bir şekilde boşaltılamaması sonucunda mesanede biriken idrarın kontrolsüz bir şekilde kaçırılmasıdır. Bu durum zamanla yavaş geliştiği için hasta tarafından fark edilmez. İşeme testi sonrası ultrasonografi ile rezidü idrar bakılması sonrası anlaşılabilir.

Koital inkontinans

Cinsel birleşmeyle birlikte istemsiz idrar kaçırma tipidir.

Gigle inkontinans

Gülme sırasında istemsiz idrar kaçırma tipidir.

Primer enürezis nokturna

Uyku sırasında istemsiz idrar kaçırma tipidir. Monosemptomatik ve non-monosemptomatik olmak üzere ikiye ayrılır. Monosemptomatik tipinde adından da anlaşılabileceği gibi hastanın tek şikayeti uykuda idrar kaçırmadır. Non-monosemptomatik tipinde ise uykuda idrar kaçırmaya, gündüz idrar kaçırma, ani sıkışarak tuvalete koşmak, kesik kesik işemek ve kabızlık gibi şikayetlerin de eşlik etmesine denir. 5 yaşını doldurmasına rağmen uykuda altını ıslatan çocukların psikolojik gelişimlerinin olumsuz etkilenmemesi için mutlaka tedavi edilmeleri gerekmektedir.  İdrar kaçırma sorununda ayrıntılı değerlendirme ve gerekli tedavi düzenlenmesi için Üroloji uzmanına başvurun.