İyi Huylu Prostat Büyümesi

İyi Huylu Prostat Büyümesi Nedir?

Normal prostat, yaklaşık 18-20 gr ağırlığında, mesane ile üretral sfinkter arasında lokalize bir iç genital bezdir. Prostat bezi yaşlanmaya bağlı olarak zamanla büyümektedir. Erkeklerde iyi huylu prostat büyümesi sıklığı dördüncü dekatta %30-40 iken 80’li yaşlarda %80 seviyesine çıkmaktadır.

İyi huylu prostat büyümesinin nedenleri nedir?

Hormonlar ,Enflamatuvar yolaklar, Metabolik sendrom ,Genetik ,Apoptozis ,Embriyonik yeniden uyanma

İyi huylu prostat büyümesinin belirtileri nelerdir?

Prostat bezinin büyümesi, işeme fizyolojisi üzerinde çeşitli değişikliklere yol açar. Prostat bezinin idrar kanalını statik ve dinamik mekanizmalardan dolayı tıkamaya bağlı olarak obstrüktif belirtiler oluşur. Ayrıca dolaylı yoldan mesane irritasyonuna bağlı irritatif belirtiler oluşur. Obstrüktif belirtiler; idrara geç başlama, çatallı ve dağınık işeme, idrar akımında zayıflama, zorlanarak idrar yapma, kesintili idrar yapma, tam boşaltamama, işemenin sonunda damlama. İrritatif belirtiler; gündüz sık işeme, ani idrar sıkışıklığı, sıkışma tipi idrar kaçırma, gece idrar yapma.

İyi huylu prostat büyümesine bağlı oluşabilecek komplikasyonlar nelerdir?

İdrar yolu enfeksiyonları ,İdrar sonrası mesanede artık idrar kalması ,Mesanede divertikül oluşması ,Mesane taşı ,İdrarda kanama ,Akut ve kronik idrar retansiyonu. İdrar yapamama ,Böbrek yetmezliği ,Kasık fıtığı

İyi huylu prostat büyümesi olan hastanın değerlendirilmesi nasıl yapılır?

Öncelikle hastanın kendini rahat hissedebileceği bir ortamda detaylı bir öykü alınır. Yaşam kalitesi ile ilgili soruları da içeren semptom skoru sorgulamaları tanı ve tedavi takibinde kullanılır. Parmakla rektal muayeneyi de içeren fiziki muayenesi yapılır. Üroloji uzmanın uygun gördüğü idrar ve kan tahlilleri istenir. PSA prostat kanseri tanı ve tedavi yaklaşımını etkileyecekse istenir. PSA prostat kanseri taramasında ve tedavi takibinde kullanılan bir kan tahlilidir. Üroflowmetri ve rezidü idrar volümü mutlaka yapılmalıdır. Yine dolu mesane ile yapılan üriner sistem ultrasonografi ile prostat volümü ölçülmesi, mesane içi lezyon, mesane kapasitesi ve böbreklerin değerlendirilmesi açısından oldukça önemlidir. Ürodinamik çalışma cerrahi girişim düşünülen 50 yaşından küçük ve 80 yaşından büyük hastalarda, rezidü idrar hacmi 300 ml den fazla olanlarda ve işeme hacmi 150 ml den az olanlarda yapılmalıdır.

İyi huylu prostat büyümesinde hangi tedaviler yapılabilir?

İyi huylu prostat büyümesi varlığında ne zaman ameliyat yapılmalıdır?

Şikayetleri hafif olan ve yaşam kalitesini etkilemeyen hastalarda yaşam tarzı değişiklikleri ile takip edilebilir. Orta ileri derece şikayetleri olan hastalarda yaşam tarzı değişiklikleri, medikal tedaviler ve gerekirse ameliyat yapılabilir.

İyi huylu prostat büyümesine bağlı mutlak ameliyat gerekçeleri nelerdir?

Tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonu ,Tekrarlayan hematüri ,Tekrarlayan idrar yapamama ,Mesane taşı ,Böbrek yetmezliği