Sertleşme Sorunu

Sertleşme sorunu nedir?

Sertleşme problemi penis ereksiyonunun tatmin edici seksüel performans için gerekli düzeyde gerçekleşmemesi veya sürdürülememesi olarak tanımlanır. Kabaca psikojenik ve organik sertleşme problemi diye ikiye ayırabiliriz. Organik sertleşme problemlerinin büyük çoğunluğu damarsal kaynaklı olmak üzere hormonal ve sinirsel kaynaklı da olabilmektedir.

Sertleşme sorunu için risk faktörleri nelerdir?

Yaş, sigara içimi, sigaraya pasif maruziyet, hareketsizlik, uykusuzluk, diyabet, hipertansiyon, obezite, dislipidemi, tiroid hastalıkları, depresyon, kardiyovaküler hastalıklar ve bazı ilaçlar…

Sertleşme sorunum varsa kalp hastalıkları için kontrole gitmelimiyim?

Sertleşme sorunu ve kalp damar hastalıkları benzer patofizyolojik mekanizmalar üzerinden damar takanıklıkları, endotelyal disfonksiyon ve enflamasyondan kaynaklandığı tespit edilmiştir. Sertleşme problemi olan erkek hastalarda kalp damar hastalıklarından kaynaklı ölüm oranlarının artmış olduğu kanıtlanmıştır. Yapılacak yaşam tarzı değişiklikleri sayesinde kalp damar sağlığı ile birlikte cinsel fonksiyonlarda da düzelme sağlanacaktır.

Prostat kanseri ameliyatı sonrası sertleşme sorunu olur mu?

Prostat kanseri ameliyatı sonrası damar ve sinir hasarına bağlı sertleşme problemi ortaya çıkabilirken iyi huylu prostat büyümesine bağlı gerçekleştirilen prostat ameliyatlarında sertleşme problemi yaşama ihtimali çok düşüktür. Kanser ameliyatları sonrası radyoterapi sonrası da sertleşme problemi yaşanabilir. Prostat kanseri ameliyatı sonrası ortaya çıkan sertleşme sorunu; hastanın yaşına, ameliyat öncesi sertleşme kapasitesine ve sinir koruyucu ameliyatın yapılması ile doğrudan ilişkilidir.

Penil renkli doppler ultrasonografi

Damarsal kaynaklı sertleşme problemi düşünülen, venöz kaçak şüphesi mevcut olan, ağızdan alınan ilaçlardan yanıt alınamayan hastalarda ve penis protezi ameliyatı planlanan hastalarda penil renkli doppler ultrasnografi istenebilir. Penil renkli doppler ultrasonografide pik sistolik akım >30 cm/s , diyastol sonu akım <3 cm normal değerler kabul edilmektedir. Diyastol sonu akım 5 cm/s üzerinde ise venöz yetmezlik (venöz kaçak) denilir.

Psikojenik sertleşme problemi nedir?

Performans kaygısı sempatik sistem üzerinden nöradrenalin ve adrenalin deşarjı sağlayarak sertleşme problemine neden olmaktadır. Performans anksiyetesi, partnerle sorun yaşaması, akut stres, depresyon, cinsel inanışlar, cinsel aktivite sırasında düşünceler ve partnerdeki cinsel fonksiyon bozuklukları da sertleşme problemine yol açabilmektedir. Cinsel terapi ile etkili sonuçlar alınabilmektedir.

Damarsal kaynaklı sertleşme sorununda tedavi seçenekleri nelerdir?

Öncelikle her hastada mutlaka risk faktörlerinin düzeltilmesi ve yaşam tarzı değişiklikleri yapılmalıdır. Sonrasında birinci basamak tedavilerden ağızdan alınan ilaçlar başlanabilir. Hastaların yüzde yetmişi ilaçlar sayesinde tam sertleşme sağlayabilmektedir. Son yıllarda damarsak kaynaklı sertleşme sorunu tedavisinde Li-ESWT şok dalga tedavisi de birinci basamak tedavide yerini aldı. Li-ESWT Şok dalga tedavisi ilaçların aksine kalıcı iyileşme sağlamaktadır. İkinci basamak tedavide penise enjeksiyon tedavileri uygulanabilir. Üçüncü basamak tedavi olarak penil protez implantasyonu uygulanabilir.

Penil protez implantasyonu (mutluluk çubuğu) memnuniyet oranları

Organik sebeplere bağlı sertleşme problemi tedavisinde, diğer tedavi seçeneklerine yanıt alınamayan veya uyum sağlayamayan hastalarda uzun dönem yüksek başarı sonuçları nedeni ile altın standart tedavi yöntemidir. Uzun dönem hasta memnuniyet oranı yüzde 95 üzerindedir. Partnerlerinde de bu oran yüzde 90-95 düzeyindedir.